01 Ekim 2018 Pazartesi, 12:05
NECATİ ALBAŞ
NECATİ ALBAŞ necatialbas10@gmail.com Tüm Yazılar

Bilim adamları DNA’larını değiştirerek sivrisinekleri yok etti!

Sivrisinekleri hafife almayın. Her yıl humma ve sıtma gibi hastalıkları yayarak milyonlarca kişinin yaşamını yitirmesine yol açan bu böceklerle mücadele edilmesi büyük önem taşıyor.

Yeni yapılan bir araştırma, bir genetik mühendisliği yöntemiyle bu zararlıdan kurtulmamızın önünü açabilir. Ancak bunun bir karşılığı var. Sivrisineklerden kurtulmak için ekosistemimizin kalıcı olarak değişmesi riskini göze almamız gerekecek…

Araştırmacıların genetik imha planı nasıl işliyor?
Gen taşıma adı verilen genetik mühendisliği yöntemi, araştırmacıların bir organizmada yaptığı değişimin genetik bir saatli bomba gibi yavrusuna geçmesini sağlıyor.

Bu tekniği kullanan Imperial College London araştırmacıları, kafes içerisinde bulunan büyük bir Anopheles gambiae nüfusunu tamamen ortadan kaldırmayı başardı. Bu sivrisinek türü, Sahra altı Afrika bölgesinde sıtmayı yayan tür olarak biliniyor…

Araştırmacıların yaptığı bir yeni araştırma kısa bir süre önce Nature Biotechnology dergisinde yayınlandı.

Bilim insanları 150 erkek sivrineğin cinsiyeti belirlemeden sorumlu genini CRISPR adı verilen yöntemle değiştirdi. Bu değişim erkek genini baskın hale getirdi.

Çalışmadaki ana fikir sivrisinek topluluğunda dişi yavru üretimini önlemek ve nüfusun kendi kendine çökmesini sağlamaktı.

Genetik müdahale sivrisinekleri ortadan kaldırıyor
Araştırmacılar genetiği değiştirilmiş sivrisinekleri, genetiği değiştirilmemiş 450 dişi ve erkek sivrisineğin bulunduğu bir kafese koydu. Plan işe yaradığı şekilde ilerledi ve 8. nesilden itibaren sivrisinek grubunda hiçbir dişi kalmadı.

Bu çalışmayla birlikte ilk kez gen taşınımı bir canlı grubunu tamamen ortadan kaldırmak için kullanıldı.

Ancak bu teknolojinin işe yaradığını bilmek savaşın yalnızca bir bölümü. Bu değişikliğin laboratuvar dışında istenmeyen bir etki gösterip göstermeyeceğinin de belirlenmesi gerekiyor.

Yorum yazın...